Pages

Sunday, January 7, 2018

Day of DIY # 126. (First) Birthday cardigan.

 För några månader sen tappade jag tyvärr Drakens växtfärgade kofta och behövde sticka en ny. Eftersom koftan i Dropsgarnet blev för liten och det som sen blev dyna till vagnen blev för stort fick jag lägga upp igen.

Även denna blev för stor haha. Det är inte alltid det lättaste att mäta på ett rörligt barn... Förhoppningsvis passar den framåt våren, annars kanske jag stickar på en liten kant. Nästa kofta jag gör ska jag nog också göra lite mindre vid i kroppen och med längre muddar. Det bästa hade väl varit att sticka en provlapp först men det är ju inte så roligt ;) Och barnkoftor går snabbt att göra så det gör inget om jag får sticka flera!

Garn: Ylle från Klippan och Ullcentrum + lite av det jag färgat själv (det spräckliga lila)
Mönster: En vanlig rätstickad kofta med resårmudd. 36 maskor -> 46 på ärmarna och 120 maskor på kroppen
Stickor: 3,0 till muddarna och knapphålskanten och 3,5 till resten
Garnåtgång: 137 gram

Knapparna kommer från min massiva samling och jag tyckte de passade så fint till! :)

Bakom knapparna sydde jag fast ett band med små katter och blommor.

Jag gillar färgerna på koftan. Kanske inte så mycket den högra ärmen, men det var kul att experimentera lite :) Livdelen, oket och knapphålskanten gillar jag verkligen så det väger ju upp! ;) Det är roligt att sticka med ränder!

Another cardigan for my daughter. This one is still a bit big but maybe we can use it in the spring. I like the colors, especially the ones on the body and yoke. The arm cuffs and button edging is knit with size 3,0 needles and the rest with size 3,5. I cast on 36 stitches for the cuffs and increased to 46. The body has 120 stitches. It weighs 137 grams.

No comments:

Post a Comment