Pages

Wednesday, December 27, 2017

Day of DIY # 123. Color shifting cardigan.

Det är ju nästan så det känns lite tradigt att lägga upp den här koftan för den är stickad med ett Dropsgarn. För er som inte vet så har det företaget vid flera tillfällen plagierat mindre stickdesigners mönster och sen totalt raderat och censurerat kritiken som följt efteråt. Så himla töntigt.

Jag köpte garnet på Syfestivalen i Malmö 2015, innan jag visste om detta. Några nya Dropsgarner blir det inte men jag kommer ju inte slänga dem jag har. För det vore ju också himla töntigt!

Garn: Drops Delight (75 % superwash ull och 25 % polyamid)
Mönster: jag har kombinerat det gamla vanliga mönstret för rätstickad kofta (Simple Baby Cardigan https://www.ravelry.com/patterns/library/simple-baby-cardigan-archived) med oket från boken "Sticka till familjen" som jag använde till min bröllopsbolero
Jag la upp 120 maskor för kroppen och 36 maskor för ärmen som blev 46 maskor med alla ökningar. Gjorde också en resårmudd.
 Stickor: 3,5 till allt förutom muddarna som är på stickor 3 (tror jag, det hade jag inte antecknat...)
Garnåtgång: 97 gram

Jag jobbar vidare på min stora knappsamling och hittade 4 som jag tyckte passade fint till det färgskiftande garnet.

Och så sydde jag i ett knappband i en matchande färg. Jag köpte bandet för att ha till ett jättefint tyg som jag köpte på en medeltidsmarknad. Och så använde jag det till något helt annat för mina grejer är till för att användas! :) (finns ju en hel del band kvar dessutom)

Här syns färgen på garnet lite bättre. Den var svårfotad. Koftan blev för kort i ärmarna så när den var färdig fick den åka till Drakens yngre kompis några veckor. Så kan det gå!

I made a cardigan for my daughter with color shifting yarn. I used a combination of a simple baby cardigan and the yoke from an old book (same as my wedding shrug). I found matching buttons and edging in my stash :) The arm cuffs are knit with size 3 needles and the rest with size 3,5. I used up 97 grams of yarn. The yarn is from Drops, a company I no longer support because they copy other designers work and then censor all criticism. Boh!

No comments:

Post a Comment