Pages

Saturday, March 4, 2017

Om babypottning.

 Jag fick en kommentar på mitt förra inlägg om att jag borde skriva mer om babypottning. Det hade jag tänkt göra ändå men eftersom det fanns intresse fick jag tummen ur lite fortare! :) Draken sover hos sin pappa (igen woho) så jag fick lite tid vid datorn.

Babypottning är något vi började med för ett par veckor sen bara så jag är ju ingen expert eller så. Jag hörde talas om det för några år sen tillsammans med elimination communication som handlar om att lära sig att tolka barnets signaler för nödighet för att på så vis kunna erbjuda potta/hålla barnet över toa/handfat eller liknande. (Dvs så alla folk tagit hand om barn i evinnerliga tider innan plastblöjor fanns) Jag har läst en del på sidan blöjfri bebis så det rekommenderar jag om du vill börja! Här hittar du sidan :) Jag testade att hålla i grodposition över handfatet några gånger och det kom faktiskt kiss en gång vilket fick mig att tänka att det nog skulle vara görbart.

Vi köpte en potta på Maxi men den ville Draken inte alls veta av. Hon försökte bara ställa sig och pottan gled iväg för den hade inget gummi eller så under. Efter lite sökning hittade vi en annan som verkade bra. Den är från IKEA, heter Lockig och kostar 69 kronor. Galet bra spenderade pengar! Här är länk till den (obs ej sponsrad såklart hehe) På översta bilden ser ni vad som hände när hon fick prova den för första gången (ivriga parents much haha). Det gick jättebra! Sen fick hon såklart prova den på riktigt också haha. Det blev succé direkt :)

Vi tycker att det är lite svårt att tolka Drakens signaler så vi kör på rutinpottning. När hon ätit eller vaknat så sitter vi en stund på pottan. Det kommer 9 gånger av 10 kiss och faktiskt så har vi bara bytt en bajsblöja sen vi började :) Och då var det för att vi var ute på promenad, inte mycket att göra då. Till sommaren kommer vi dock kunna "potta" ute om vi tränar lite på att hålla henne :)

Förutom pottan så har jag ställt in en liten kartong där vi har några böcker och leksaker. Det är bra om barnet kan sitta en stund på pottan och det blir ju skojigt om det finns något att greja med :) För att slippa lyfta så mycket så får hon ligga på babynestet sen när blöjan ska på igen.

Jag trodde inte att det skulle gå så himla bra att börja med potta. Är så glad för det! På blöjfri bebis kan du läsa mer om fördelarna med pottning, bland annat att det hjälper barnet att tömma blåsan helt. Vi kan dessutom ibland ha samma blöja igen och kan på så vis spara lite på miljön. Vi är inne på tygblöjor men eftersom Draken blev röd av det får vi vänta lite och prova igen om några dagar.

Förutom alla fördelar som att det är bättre för miljön och att slippa byta bajsblöjor så är det också en mysig stund mellan oss och våran dotter (trots att jag ser lidande ut på bilden mvh trött mamma). Ibland ska tiden fördrivas och då kan vi lika gärna hänga lite i badrummet och gnaga på leksaker eller bläddra i en bok ;) Det känns också bra att vi börjat med potta så tidigt för jag vill gärna slippa blöjor så fort som möjligt! :)

Hoppas det var till hjälp!

10 comments:

  1. Men vilket stort härligt badrum ni ser ut att ha! När min bebis sitter på pottan och jag framför tar vi upp nästan all golvyta. Vi har pottat sedan bebisen var 10 veckor och haft tygblöjor sedan han var 8 månader. Jag är så glad för det!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Häftigt! Jag hoppas vi kan ha tygblöjor snart! Ja badrummet är verkligen lyxigt :) men vi portar i vardagsrummet ibland också x)

      Delete
  2. Det här är ju SÅ spännande och då har jag inte ens nån bebis. Så coolt!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha ja visst är det! Du får testa om du får en bäbis nån gång :)

      Delete
  3. SÅ mysigt! Vad duktig hon och ni är :) Tyckte också att det var svårt att läsa av Eltons signaler (förutom NÄR han kissar för då är det supertydligt) så det blev aldrig av att vi körde igång med det. Undrar om det är för sent nu?

    ReplyDelete
  4. Nu har jag inga barn själv men inför framtiden har jag läst en del om elimination communication och det verkar så himla bra, bra för miljön, bra för föräldrarna, bra för barnet. Hoppas att det fortsätter att gå bra för er!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja asså det är ju superbra! Och lite komiskt nästan för det är ju så det alltid gjorts och fortfarande görs i massa andra kulturer.

      Delete
  5. Tack för inlägget! :)

    Vi kör på tygblöjor när vi är hemma och när vi/jag orkar. Jag försöker använda alla 12 som passar just nu innan jag tvättar (alltså inom 3 dagar). Och det brukar gå. Sen tar jag någon dags uppehåll ibland för att det känns smidigare med engångsblöjor. På natten har vi engångsblöjor eftersom de inte läcker lika lätt som tygblöjor. Jag har skrivit mer om vår tygblöjsanvändning här: http://tovetankar.blogspot.se/2016/11/blojorna.html

    Nu ska vi ut och resa en del, så jag vet inte om det kommer funka med babypottning än, men vi kan ju försöka. Vi ska besöka barnets mor- och farföräldrar och de har ju faktiskt pottor hemma, så det borde gå att testa då ja... vi får se. Man måste kanske inte göra det varje gång?

    Måste barnet kunna sitta själv utan stöd när man börjar? Det kan inte vår son än..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja det är ju jättebra! Om alla med blöjbarn skulle spara in en plastblöja om dagen bara så skulle det ju göra jättestor skillnad! :)

      Delete