Pages

Wednesday, August 10, 2016

Chia seed pudding four ways.

Hej!
De senaste veckorna har jag återupptäckt chiapudding. Det är så himla smidigt att göra till mellis och eftersom jag måste äta 2-3 såna om dagen behövde jag utöka min repertoar. Jag gör vanligtvis i ordning den efter frukosten och äter den nån gång efter lunch. Själva puddingen gör jag genom att blanda 2 dl havremjölk och 2-3 matskedar chiafrön. Jag har det i en glasburk med lock och skakar den några gånger den första timmen så att det inte klumpar sig. Sen sköter den sig själv i kylen i timmavis. Bra va! Det går att variera i det oändliga faktiskt (både med toppings men också med själva puddingen). Här är fyra enkla varianter jag avnjutit nyligen :)

Sen vi flyttade har vi beställt en frukt- och grönsakslåda från Årstiderna. Några veckor har vi fått jättegoda fasta päron som passar utmärkt att skära i bitar och ha i en pudding :) Jag strösslade även på lite kokossocker pga gott 8)

En annan dag gjorde jag lager med vaniljsoygurt, skivad banan och chiapudding. På toppen hade jag också lite pumpafrön så att det skulle bli lite crunch. Mums!

Apropå plommon så är de väldigt goda att skiva ner i en pudding med lite riven kokos :)

Och så i morse när jag hade pudding över från dagen innan då jag inte blivit sugen på att äta den. Jag hade också bananer och plommon som behövde ätas så jag tjoffade helt enkelt ner alltihop i blendern med lite överbliven apelsinjuice och några isbitar.

Så blev det en smarrig frukostsmoothie :) Om jag ska ha chiafrön i smoothie ska jag fortsättningsvis göra pudding av det dagen innan eftersom fröna faktiskt blev mixade nu (vilket gör att en tar upp näringen mycket mer!).

Borde nog gå och göra mig en pudding omedelbums! ;) Brukar du äta chiafrön?

Here are four ways I've eaten chia seed puddings lately. Three with different fruit toppings and one blended in a smoothie. All delicious :)

Toodels!

No comments:

Post a Comment