Pages

Sunday, May 8, 2016

Day of DIY # 91. Diaper bag.

Hej!
Jag hade ingen aning om vad skötväska kunde tänkas heta på engelska så därför döpte jag inlägget till diaper bag. Fast vi tänkte ju ha en massa annat i den också hehe. Jag har funderat en del över vad som behövs nu när vi ska få en ny familjemedlem (ih!). Skötväska var en av sakerna som poppade upp. Min mamma föreslog att jag kunde sy en själv. Först tänkte jag njäääee, det är bra om det är nåt rejält med bra fack, jag är inte så bra på att sy osv. Tänkte jag skulle kolla efter något bra på loppis. Sen låg jag en fredagkväll och kunde inte sova = tänkte på slöjdiga saker. Och så kände jag liksom hallå! Varför skulle jag inte sy en skötväska själv?? Så på lördag förmiddag skred jag till verket.

 Tadah! En i sanning återbrukad skötväska.

Tillverkad av överblivna slipsar från min slipskjol, sambons avlagda jeans, en gammal blå duk (fodret) och ett band jag vävde för länge sen.

Det beiga (beigea? hur tusan stavas det) bandet hittade jag i min bandlåda (loppisfynd) :) Tryckknappen och spännena till axelremmen var det enda jag behövde köpa nytt tjoho! Jag tyckte skulle vara najs med lite fack så jag sydde en avdelare till en bit av väskan och tre fickor. Två av dem fick jag på köpet när jag använde rumpbitar från jeansen ;P

Vi använde den förra helgen som picknick-väska.

Så najs att hitta på något bra att göra av slipsarna igen också :)

Och så var det ju så fint väder! (Fast nu känns det helt otänkbart att gå runt i islandströja och yllehalsduk!)

Slipsar är ju i flera lager och allt annat är jeans + foder så det är en stadig historia :) Jag sydde lite kors och tvärs över tygstyckena för att fästa fodret och för att det blev en fin effekt.

Och så var det den blivande pappan som fotade :)

Känns gött att kunna bocka av lite från listan med babysaker. Och återbruk i mitt hjärta! Är så nöjd över att den här väskan blev så himla bra! Jag hade inget mönster utan måttade lite på en hemmasydd tygkasse :P Ganska lustigt att jag alltid tycker det känns lättare att göra saker från scratch och utan mönster fastän jag inte vet exakt hur jag ska göra eller hur det kommer att bli... Det kan ju iaf bli himla najs :)

I made a bag to keep the baby's things in :) Like diapers, extra clothes and so on. I made it from the left overs of my tie skirt, some old jeans and a table cloth I inherited from my grand parents. The strap is woven by myself as well :) I only had to buy the button and adjusting buckles for the strap. Yey for upcycling! I'm really pleased with it as it turned out really nice and that usually surprises me when it comes to sewing lol. It also works great for picnics!

Toodels!

6 comments:

  1. Hej Helga! Jag hittade hit via sypeppen nyligen och tycker du har en himla inspirerande blogg, det är så fint att se allt du gör! Jag bor också i Helsingborg, målar, syr, DIY:ar, gillar vego, är gravid... Hör av dig om du har tråkigt nån dag, vill utbyta idéer eller ha sällskap på Fredriksdal :)
    Ha en fin dag!
    Martha (kontakt@marthakristensen.com)

    ReplyDelete
  2. Åh, återbruk! <3 Så himla fint gjort! Slipsarna och jeanstyget ger verkligen en fin känsla och så smart att använda slipsar på det viset! Imponerad av din kreativitet.

    ReplyDelete
  3. Magen!! Jag hade glömt bort din blogg, men nu har jag läst ikapp!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihi :) Jag funderade faktiskt på om jag skulle säga nåt för den låg ju lite på is när jag inte mådde så bra. Nu är det roligt att uppdatera igen :)

      Delete
  4. Vilket roligt användningsområde för slipsarna! Tycker att det blev riktigt effektfullt och häftigt och så mysigt att så släpa runt på en skötväska som en gjort själv :)

    ReplyDelete
  5. Vilken snygg väska, och så rolig!

    ReplyDelete