Pages

Sunday, December 28, 2014

Day of DIY # 73. Sweater skirt.

Hej!
Måndagen efter min slipskjolssyhelg (phew långt ord) fick jag ett ryck och blev sugen på att sy mer. Tur att jag alltid sparar grejjer för jag hittade något skoj att sy om! En så kallad refashion ju. Ett bidrag till Husmorsskolans Syförening också :) Är med och sypeppar hos Fredrika nån månad sent också :P



Den här fantastiska tröjan i 100% shetlandsull hittade jag på loppis för en hundring eller nåt sånt. Sen fick vi mal i lägenheten och jag tvättade allt i ren panik. Såklart blev den för liten... Men eftersom den var så himla fin ändå sparade jag den och tänkte eeh något kan den väl användas till...

 Tur att jag är så förnuftig för det blev en fedenajs kjol!

Jag tog med den till Berlin och han som jag är kär i tog fina bilder på oss :) Jag och statyn som poserar likadant asså. Lol.

Jag var glad. Vi hittade det här mysiga stället vid en kyrka och pustade ut i lite äkta feeling-miljö.

Jag fick skarva med en av ärmarna. Linningen blev en mudd från en gammal munktröja jag köpte i högstadiet + ett gummiband. Spara is the shit! ;)

Sen strosade vi runt lite mer och den här bilden visar ju egentligen inte min kjol men det gör väl inget.

Den här trappan var ju också mysig och dessutom upptäckte vi att det var ett coolt museum pga skulle leta efter en toa. Massa romersk/grekisk/etruskisk konst jaaaaaa!

Kanske att det bästa med kjolen är att den tog 1-2 timmar att göra. Eller att den är så himla fin och varm och bra! Något av dem iaf.

I refashioned a shrunken wool sweater into a skirt. The lining is the bottom cuff from an old sweater I used about 10 years ago. It's really warm and comfy. Pics are from our recent visit to Berlin :) Photos by bf.
Toodels!

4 comments:

  1. Smart! Gillar remakes och stickade kjolar är oslagbara på vintern som typ mamelucker också. Tyvärr har jag förlagt min.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jag har en gammal tröja som jag klippt av under ärmarna. Något akryligt material så den är superstretchig så bara att dra på den under en kjol om det bli kallt. Skulle vilja ha något liknande tajt men i lite mer ulligt material.

      Delete
  2. Men du, så fin kjol! Och fina bilder också...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tack! Lyxigt när fotandet kan ske utomlands :)

      Delete